Chronologisch overzicht en actuele ontwikkelingen
11-2014 |
Het bezwaarschrift van de samenwerkende partners tegen het besluit om Prorail vergunning te verlenen voor het gebruik maken van het baanvak Weert-Budel is afgewezen. De vergunning maakt het mogelijk om op het baanvak goederentreinen te laten rijden.
|
09-2012 |
De gemeenten Weert en Cranendonck, de Milieufederaties in Noord-Brabant en Limburg, Natuurmonumenten, het Limburgs Landschap, de Werkgroep IJzeren Rijn Budel-Schoot en enkele particulieren zijn de procedure gestart tegen tegen een vergunningaanvraag op grond van de Natuurbeschermingswet door Prorail.
|
04-2012 |
IJzeren Rijn niet als project in Crisis- en Herstelwet.
Even leek het er op dat de IJzeren Rijn zou worden toegevoegd als project in de Crisis- en herstelwet. Als voornaamste reden is daarvoor aangegeven dat in de uitspraak van het Hof van Arbitrage het recht op gebruik van het historisch tracé is vastgelegd en dat België geen andere variant wil en daartoe ook niet gedwongen zou kunnen worden. Waardoor geen andere variant realistisch wordt geacht en derhalve opname in de Crisis en Herstelwet mogelijk is.
Het Samenwerkingsverband heeft aangegeven dat deze stelling erg voorbarig was.
Die mening is overgenomen door de 2e kamer, via de aanname van de motie die is ingediend door kamerlid Ger Coopmans en anderen.
|
2011 |
Ontwikkelingen in 2011.
|
03-2011 |
Op 5 maart 2011 verschijnt in Dagblad de Limburger het bericht dat de Vlaamse Minister President Chris Peeters met de economieminister van Nordrhein Westfalen heeft afgesproken dat de gezamenlijke overheden een werkgroep oprichten die een plan gaan uitwerken voor in gebruikname van de IJzeren Rijn. Het Ministerie van I&M zou hebben uitgesproken bereid te zijn daarin te participeren.
|
01-2011 |
Op 7 januari 2011 verschijnt in Dagblad de Limburger het bericht dat de Bondsregering in Duitsland heeft besloten dat de IJzeren Rijn de eerstkomende twintig jaar niet in gebruik zal worden genomen.
|
2010 |
Ontwikkelingen tussen juli 2009 en eind 2010.
|
07-2009 |
3 juli 2009 heeft de minister van Verkeer &Waterstaat de resultaten van de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse IJzeren Rijn naar de Vaste Kamercommissie V&W gestuurd. Daarmee is het onderzoek van de Commissie van Onafhankelijke Deskundigen openbaar gemaakt.
|
05-2009 |
De goederenspoorlijn IJzeren Rijn moet voorlopig niet opnieuw in gebruik worden genomen. De kosten van heropening wegen niet op tegen de baten. Dit zou de conclusie zijn van de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse door de Commissie van Onafhankelijke Deskundigen. Over de uitgelekte conclusies van het onderzoek verschijnen op 16 mei 2009 berichten in de pers.
|
05-2009 |
Van 4 t/m 7 juni 2009 hebben in de 27 lidstaten van de Europese Unie verkiezingen plaatsgevonden. Voor het Samenwerkingsverband reden om een politiek debat te organiseren met Nederlandse europarlementariers in spé over het thema 'IJzeren Rijn'. Het debat vond plaats in Weert op 18 mei 2009, voorafgaand aan de Europese verkiezingen.
|
03-2009 |
28 maart 2009 heeft een bijeenkomst plaatsgevonden tussen IJzeren Rijn-actiegroepen in Nederland en Duitsland en vertegenwoordigers van diverse overheden. Hierbij is aan de orde geweest dat de IJzeren Rijn tweesporig en geëlektrificeerd moet zijn.
|
02-2009 |
Algemeen overleg Verkeer en Waterstaat
Minder overlast voor de inwoners van Roermond en Weert en het besparen van natuurgebieden de Meinweg en Weerter en Budeler Bergen.
|
12-2008 |
Reactie minister Verkeer & Waterstaat op Tunnelplan Weert eo. Brief 18 december 2008 aan de Gemeenten Weert, Cranendonck en Leudal.
|
12-2008 |
Reactie Samenwerkingsverband op resultaat ministerieel overleg d.d. 17 november 2008. Brieven aan Tweede kamer en minister Vervotte (B).
|
09-2008 |
Besluitvorming over alternatief tracé A52 en adviezen Commissie van Onafhankelijke Deskundigen (COD)
|
04-2008 |
Personenvervoer IJzeren Rijn
|
03-2008 |
Tweede Kamer debatteert over IJzeren Rijn. Duitse versie scoort goed.
Lees meer |
03-2008 |
Tijdelijk rijden over IJzeren Rijn vanwege werkzaamheden Montzenlijn
Lees meer |
01-2008 |
Samenwerkingsverband pleit voor internationale Trajectnota/Milieu Effect Rapportage (MER) en internationale, maatschappelijke kosten- & baten-analyse
Lees meer |
10-2007 |
Rijden over historisch tracé in Meinweg
Lees meer |
12-2007 |
Minister presenteert onderzoeksresultaten diverse tracés aan Kamer
Lees meer |
08-2007 |
Quick-scan Provincie naar meerwaarde N280-Oost/A52-variant
Lees meer |
06-2007 |
Rapport Duitsland geeft voorkeur aan A52-tracé
Lees meer |
05-2007 |
Actualisatie vervoersprognoses
Lees meer |
03-2007 |
Belgen laten onaangekondigd trein rijden
Lees meer |
02-2007 |
Debat Cranendonck voorafgaand aan Provinciale Statenverkiezingen
Lees meer |
12-2006 |
Politiek debat Weert vóór Tweede Kamerverkiezingen
Lees meer |
10-2006 |
Ontheffing minister LNV (Landbouw, Natuurbeheer en Visserij), Flora- en Faunawet voor werkzaamheden Prorail, traject Cranendonck - Weert
Lees meer |
10-2006 |
Vergunningsaanvraag voor werkzaamheden
Lees meer |
07-2006 |
Commissie actualiseert uitgangspunten MER
Lees meer |
10-2005 |
Minister ontvangt schetsboek IJzeren Rijn
Lees meer |
08-2005 |
Weert verzet zich tegen voornemen ProRail
Lees meer |
01-2005 |
Hof van Arbitrage doet uitspraak over kosten
Lees meer |
2003 |
Europees Hof krijgt opdracht uitspraak te doen
Lees meer |
2001-2002 |
Samenwerkingsverband laat effecten onderzoeken
Lees meer |
1999-2000 |
Samenwerkingsverband IJzeren Rijn ontstaat
Lees meer |
1999-2001 |
Trajectnota/MER ter inzage
Lees meer |
1998 |
Minister-president schrijft collega België brief
Lees meer |
1996 |
België verzoekt Nederland beoordeling reactivering
Lees meer |
1991-1994 |
Mate van gebruik IJzeren Rijn tussen 1991 en 1994
Lees meer |
1914-1991 |
Mate van gebruik IJzeren Rijn tussen 1914 en 1991
Lees meer |
1869-1879 |
Start bouw IJzeren Rijn en ingebruikname
Lees meer |
1839-1873 |
Scheidingsverdrag geeft België recht van doortocht
Lees meer |
|