Gemeenten op een zijspoor
Weert 2 keer zoveel geluidsoverlast
Weert zou niet alleen geluidshinder krijgen door het extra goederentransport. De autonome groei op het spoortraject Eindhoven-Roermond weegt ook op de gemeente. Met de IJzeren Rijn erbij krijgt Weert in 2020 ongeveer 130 goederentreinen per dag te verwerken. De geluidsoverlast voor de inwoners verdubbelt dan. Weerter en Budelerbergen delen in overlast Vakantiepark Weerter en Budelerbergen is nu een rustig familieparadijs middenin de natuur. Het historisch tracé van de IJzeren Rijn dat lange tijd in onbruik was, ligt vlak langs de bungalows van het vakantiepark. Met een actieve IJzeren Rijn krijgt het vakantiepark in 2020 ongeveer 80 goederentreinen per nacht te verwerken. Dit gaat ten koste van de omzet van het vakantiepark, de kwaliteit van 3.000 overnachtingen per dag en de vakanties van vele gezinnen. Bovendien is het negatief voor de vrijetijdseconomie in de regio. Cranendonck minder bereikbaar Het actieve goederenverkeer op de IJzeren Rijn zal Budel-Dorplein veel minder bereikbaar maken voor bijvoorbeeld hulpdiensten. Naast het vele extra lawaai (nu zijn er maar 2 goederentreinen per dag) vormt dat een bijkomend gezondheidsrisico. Heythuysen krijgt 344 treinen per dag Alleen al het treinverkeer tussen Eindhoven en Roermond zal de woonkernen langs de spoorlijn in Heythuysen een onaanvaardbare overlast geven. Vandaag passeren er 107 treinen. De voorspellingen spreken over 344 treinen per dag: maar liefst 300% méér. Buggenum zal bovendien onleefbaar worden door het lawaaierige goederenvervoer over de Maasbrug. De herstructurering van het steenfabieksterrein daar komt door het lawaai ook in het gedrang. Haelen verliest waardevol natuurgebied De IJzeren Rijn doorsnijdt waardevolle landschappen en natuurgebieden zoals de Haelensche Beek. Volgens de Europese Vogelrichtlijn en de Habitatrichtlijn zijn dat echter beschermde natuurgebieden. Die groene longen mogen niet verdwijnen. |