Na 1 week al duizenden handtekeningen
tegen de IJzeren Rijn

REGIO WEERT START “VLAGGENACTIE” TEGEN EEN IJZEREN RIJN DWARS DOOR STEDEN EN DORPEN
Naast de handtekeningenactie “wakkervandeijzerenrijn” start de regio Weert een “vlaggenactie” tegen de Trans Europese goederenvervoerlijn IJzeren Rijn dwars door steden en dorpen. Deze actie roept instanties, organisaties en bedrijven op om zich collectief te scharen achter de actie voor het behoud van leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid in de gemeenten gelegen aan het historische tracé van de IJzeren Rijn. Regionaal actieve instanties, organisaties, bedrijven en politieke partijen ontvangen maandag 30 oktober 2006 een verzoek van de burgemeesters van de gemeenten Cranendonck, Weert, Heythuysen en Haelen om hun naam te verbinden aan de regionale campagne tegen een IJzeren Rijn dwars door hun steden en dorpen. Als de bedrijven hun handtekening zetten, tekenen zij namens hun personeel. Daarmee staat hun “vlag” symbool voor hun bezorgdheid en maatschappelijke betrokkenheid.

Ook op deze manier willen de gemeenten langs de IJzeren Rijn duidelijk maken dat hun zorgen over leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid breed in de regio worden gedragen. De handtekeningenactie “wakkervandeijzerenrijn” loopt zeer voorspoedig en heeft binnen 1 week al ruim tweeduizend handtekeningen opgeleverd. De gemeenten hopen en verwachten dat de “vlaggenactie” eenzelfde succes oplevert. Vanaf volgende week wordt op de site www.wakkervandeijzerenrijn.nl het aantal vlaggen en handtekeningen bijgehouden. Instanties, organisaties, bedrijven en politieke partijen kunnen ook via de site deelnemen aan de “vlaggenactie”.

Zeven Belgische en Nederlandse gemeenten hebben uitgesproken uitdrukkelijk tegen een IJzeren Rijn te zijn dwars door steden en dorpen. De Trans Europese Goederenvervoerlijn IJzeren Rijn dreigt de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid te gaan verstoren van ca. 20.000 inwoners van Noord Brabant en ca. 150.000 inwoners van Midden Limburg. Ook in Belgisch Limburg zullen ca. 75.000 inwoners zwaar op leefbaarheid moeten inleveren. Ingrijpende maatregelen zoals omleidingen, ondertunnelingen, spoorverdieping, geluidswering en ongelijkvloerse kruisingen zullen nodig zijn. Dit is vergelijkbaar met de ingrijpende maatregelen die werden genomen bij de Betuwelijn.

26 | 10 | 2006
 
Print paginaPrint pagina
Naar bovenNaar boven