Belgen gaan dagelijks rijden op IJzeren Rijn

DEN HAAG - De Belgische spoorwegen gaan binnenkort met een flink aantal goederentreinen rijden op een deel van de IJzeren Rijn, de historische railverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings bevestigt dat er aanvragen liggen, waardoor er tussen de Belgische grens en het Limburgse Weert meer dan twintig treinen per week gaan rijden. De Tweede Kamer spreekt van 'een provocatie' van de Belgen. De voltallige Kamer verzet zich tegen heropening van de IJzeren Rijn. De spoorlijn is deels sterk verouderd en loopt dwars door steden en natuurgebieden.Nederland kan de Belgische treinen naar Weert echter niet stoppen. Eurlings: 'Dit deel van het tracé is onderdeel van ons eigen spoorwegnet en dat kunnen we niet afsluiten voor de Belgen.' Nederland is door een bindende internationale arbitrage gehouden mee te werken aan heropening van de IJzeren Rijn. Wel gelden daarbij de Nederlandse wetten en regels en België moet flink meebetalen aan het 'reactiveren' van de oude spoorlijn. 'Recente uitspraken van andere rechters zijn ook duidelijk', aldus Eurlings. 'We hebben geen poot om op te staan. We moeten de treinen tussen Budel en Weert gewoon toestaan.

Het betekent echter niet dat de Belgen nu vrijbaan krijgen en onbelemmerd via de IJzeren Rijn het Ruhrgebied kunnen bereiken. Op het baanvak tot Weert mogen per dag maximaal vijf tot zeven treinen rijden, omdat er anders te veel geluidsoverlast optreedt. Ook zijn er onbewaakte overwegen die de treinen stapvoets moeten passeren terwijl spoorwegbeambten met een rode vlag het verkeer tegenhouden. Vanaf Weert tot Roermond is er wel vrijbaan voor de Belgische treinen. Op dit baanvak rijden ook volop Nederlandse passagierstreinen. Bij Roermond stuiten de Belgen echter op een onneembare hindernis. Het spoor loopt hier dicht langs de huizen van Roermond en door het natuurgebied Meinweg.

'Er gaat geen trein over dit deel van het tracé', zo heeft Eurlings de Tweede Kamer woensdag verzekerd. 'Dus ook niet tijdelijk en sluipenderwijs. Er liggen alleen rotte bielzen en roestige staven, waarover nooit meer een trein zal rijden.' De Kamer eist van Eurlings dat hij de Belgische goederentreinen ook elders tegenhoudt. Maar dat heeft volgens de minister geen enkele zin. Hij kiest een andere route: 'Een goede sfeer creëren met de Belgen, zodat alternatieven een kans krijgen.' Hij vindt het niet verstandig om zelf alternatieve spoorroutes bij de Belgen op tafel te leggen. 'Zij zullen denken dat wij onder de bindende arbitrage uit willen en de hakken in het zand zetten.'

De Nederlandse vervoersministers speelt het liever over de band van de Duitsers. De Belgen hebben de Duitsers hard nodig als zij via een spoorweg door Nederlands Limburg het Ruhrgebied willen bereiken. Daarvoor moet in Duitsland 30 kilometer rails worden aangelegd. Dat kost honderden miljoenen. Eurlings: 'De Duitsers hebben een vrije onderhandelingspositie om alternatieve routes onder de aandacht te brengen. Daar zal ik zeker op gaan inspelen.'

Bron: Het Financieele Dagblad
 
Print paginaPrint pagina
Naar bovenNaar boven