ProRail: “Minister Peijs komt in lastig parket”

CDA-er Hessels wil desnoods spoeddebat 2e Kamer
REGIO WEERT – “Not now, not ever, never”, zo spraken 2e Kamerleden van zes verschillende politieke partijen zich tijdens een politiek debat in Weert unaniem uit tegen een ingebruikneming van het historisch tracé IJzeren Rijn voor goederenvervoer. De zes Kamerfracties van CDA, VVD, PvdA, SP, Groenlinks en D66 hebben het voorbije weekend een spoedbrief naar minister Karla Peijs gestuurd. Daarin vragen zij de minister de voorgenomen onderhoudswerkzaamheden op het baanvak Budel - Weert per direct te stoppen.

De fracties zien het rijden vanuit Antwerpen naar Sittard met twee treinen per dag door een Belgische vervoerder als het begin van de reactivering van de IJzeren Rijn. Het tijdelijk rijden werd vorig jaar in de Tweede Kamer met het aannemen van een motie van de kamerleden Hessels (CDA) en Hofstra (VVD) verboden. CDA-kamerlid Jos Hessels: “ProRail gaat pas in januari 2007 daadwerkelijk met de onderhoudswerkzaamheden aan het baanvak Budel-Weert beginnen.

Wij willen het standpunt van de minister horen over dit onderhoud in relatie tot het tijdelijk gebruik van het historisch tracé. In de spoedbrief van afgelopen weekend aan de minister vraag ik haar binnen een week te antwoorden. Als zij zich nu anders opstelt dan een jaar geleden dan zullen wij onmiddellijk om een spoeddebat in de Kamer vragen.” Woordvoerder André de Waard van ProRail zegt benieuwd te zijn naar het antwoord van de minister. “Het baanvak Budel-Weert staat op de TEN Netwerkkaart als bestaand spoor en wij (Prorail) zijn uitvoerders van het noodzakelijk onderhoud dat al jaren niet gebeurd is aan dit baanvak.

De Belgische vervoerder Dillen & Le Jeune Cargo wil via Budel en Weert op de kortste en goedkoopste manier vanaf Antwerpen goederen vervoeren over het spoor naar Born en Sittard. Dat heeft niets te maken met de IJzeren Rijn. Natuurlijk begrijpen wij best de gevoeligheden in Budel en Weert. Maar de minister is onze opdrachtgever en is verantwoordelijk voor goed onderhoud van het bestaande spoorwegnet. Zij kan niet zomaar een spoorweg buiten gebruik stellen.

Dan komt ze in een lastig parket” De omwonenden langs het baanvak hebben een brief van ProRail in de bus gekregen. Daarin schrijft dit bedrijf dat deze week gestart wordt met snoeiwerk langs het spoor om de onderhoudswerkzaamheden in januari te vergemakkelijken.

Peter Clement
 
Print paginaPrint pagina
Naar bovenNaar boven