Campagne "Wakker van de IJzeren Rijn"

Ook Schipholbrand legt achillespees IJzeren Rijn bloot

REGIO WEERT – De Schipholbrand en het aftreden van twee ministers en een burgemeester hebben de voorbije week op pijnlijke wijze aangetoond wat de menselijke en politieke gevolgen kunnen zijn als overheidsorganen zelf hun eigen regels aan de laars lappen.

De onafhankelijke Onderzoeksraad voor de Veiligheid stelt keihard dat er bij de Schipholbrand minder of geen slachtoffers gevallen zouden zijn als de verschillende overheidsinstanties hun eigen veiligheidsregels en bouwvoorschriften hadden nageleefd.

Wat betreft de reactivering van de IJzeren Rijn blijkt uit alles dat er vanaf Neerpelt via Budel-Schoot een geëlektrificeerde tweesporige goederenlijn gaat komen die bij Weert aansluit op de bestaande spoorlijn naar Roermond. Deze goederenlijn zal net als de Betuwelijn worden opgenomen in het Trans Europees Netwerk (TEN). Feit is echter dat aan de IJzeren Rijn geen eisen worden gesteld die wél aan de Betuwelijn zijn gesteld wat betreft het behoud van veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid.

Deze krant wijdde daar vorige week een eerste artikel aan uit een serie van vier. Volgende week verschijnt het tweede artikel onder het motto “Wakker van de IJzeren Rijn”. Met het oog op de Tweede Kamer verkiezingen van 22 november hopen de Nederlandse gemeenten Cranendonck, Weert, Heythuysen en Haelen de politiek en het publiek wakker te schudden om een onbezonnen openstelling van het historisch tracé van de IJzeren Rijn tegen te gaan. Er zullen massaal handtekeningen worden ingezameld voor een petitielijst en op maandag 13 november vindt in Weert een politiek debat plaats waarbij landelijke politici van grote partijen met elkaar in discussie gaan over de IJzeren Rijn. Voor informatie over de reactivering van de IJzeren Rijn en welke mogelijke alternatieven er zijn, is een speciale website www.wakkervandeijzerenrijn.nl

Peter Clement

Bron: Land van Weert 27 september 2006
 
Print paginaPrint pagina
Naar bovenNaar boven