Krantenartikelen

16-12-2011
De Limburger - Verzet tegen plannen van Prorail.
Samenwerkingsverband IJzeren Rijn tegen vergunning Natuurbeschermingswet. Prorail voor Goederentreinen.
16-12-2011
Nieuwsblad Transport - Geen Focus Op IJzeren Rijn.
Het nieuwe Belgische kabinet van premier Di Rupo rept in het regeerakkoord met geen woord over de IJzeren Rijn.
2-12-2011
Nieuwsblad Transport - fragment uit interview met Minister Schulz.
"We werken mee, maar ik ga er niet aan trekken".
15-07-2011
Nieuwsblad Transport - Nog geen trein op IJzeren Rijn.
Artikel naar aanleiding van overleg tussen Nederland en België in juli 2011 dat de stand van zaken schetst.
05-03-2011
De Limburger - Werkgroep IJzeren Rijn.
Dagblad De Limburger maakt melding van de afspraak tussen Belgie en de deelstaat Nordrhein Westfalen over de oprichting van een werkgroep voor de uitwerking van een plan voor de IJzeren Rijn. Het Nederlandse Ministerie van I&M zou bereid zijn te participeren.
29-01-2011
De Limburger - Voor elk roestig spoortje een plan.
Artikel in dagblad de Limburger over het opnieuw leven inblazen van gransoverschrijdende spoorlijnen.
07-01-2011
De Limburger - IJzeren Rijn voor 20 jaar uit beeld.
Besluit van de Bondsregering in Berlijn. De IJzeren Rijn wordt zeker de eerste 20 jaar niet in gebruik genomen.
05-11-2010
De Limburger - Verbetering Duits spoor lijkt ver weg.
De door de regio's Venlo en Eindhoven gewenste verbetering van de spoorlijn naar Munchen-Gladbach lijkt verder weg dan ooit. Viersen vreest toename overlast, en Deutsche Bahn gaat niet investeren in het baanvak. Verslag van een discussie bijeenkomst in Breyell.
28-10-2010
De Limburger - Miljoenen EU subsidie IJzeren Rijn in gevaar.
Euro commissaris Kallas waarschuwt dat de IJzeren Rijn miljoenen euro EU subsidie dreigt mis te lopen door de vertraging die het project op loopt.
30-06-2010
De Limburger - Lobby voor trein Weert - Antwerpen.
Weert en Cranendonck lobbyen actief voor personenvervoer over het spoor tussen Weert en antwerpen. Gedeputeerde Kersten waarschuwt voor te veel optimisme over vervoersprognoses en voor het risico in relatie tot reactivering IJzeren Rijn.
27-03-2010
De Limburger - Geld van Rijk voor snelle Maaslijn.
Verkeer en Waterstaat trekt 54 miljoen euro uit voor de aanpassing van decentrale spoorlijnen. Aanleg dubbel spoor, snelwissel bij Reuver en verhogen van de baansnelheid op de Maaslijn. Provincie Limburg draagt bijna 37 miljoen bij.
26-03-2010
De Limburger - Nieuwe impuls treinen over grens.
In begroting Verkeer en Waterstaat is 40 miljoen vrij gemaakt voor het regionale vervoer per trein.
18-02-2010
De Limburger - Trein Neerpelt - Weert dichterbij.
Weert werkt samen met Belgische gemeenten aan realisatie personenvervoer over het spoor.
22-01-2010
De Limburger - Deutsche Bahn, Schrap plannen Ijzeren Rijn.
23-10-2009
De Limburger - Verdubbeling Maaslijn illusie.
18-05-2009
Debat IJzeren Rijn in Weert
De Limburger - 20 mei 2009 
Land van Weert 27 mei 2009.
16-05-2009
Gazet van Antwerpen - Stel beslissing IJzeren Rijn liever nog 5 jaar uit.
16-05-2009
Dagblad de Limburger - Stel gebruik IJzeren Rijn uit.
12-02-2009
Dagblad de Limburger - N280 tracé IJzeren Rijn weer in beeld
12-02-2009
Volkskrant - Kamer ziet niets in plannen voor IJzeren Rijn
06-01-2009
NRC-Next  -  Weert vreest giftreinen
23-01-2009
De Limburger - Konijnen Meinweg kennelijk belangrijker dan mensen in Weert.
Het plan om de IJzeren Rijn met een tunnel onder Weert door te leiden dreigt het niet te halen. De gemeente Weert laat het er niet bij zitten en kiest voor de tegenaanval.
13-01-2009
De Limburger - Treinen toetsen aan Natuur
29-12-2008
De Limburger - Weert blijft bij tunnel
22-12-2008
De Limburger - Knelpunt Weert oplossen
28-11-2008
Reformatorisch Dagblad - Limburgs verzet tegen spoorlijn
18-11-2008
Volkskrant - Alternatief voor IJzeren Rijn sneuvelt
17-11-2008
NRC - IJzeren Rijn krijgt tunnel door natuurgebied
15-11-2008
De Limburger - Topoverleg over IJzeren Rijn
03-10-2008
De Limburger - Spoorlijn vol met hordes
 
23-07-2008
Geen rekening houden met personenvervoer
 
10-04-2008
Vragen in Europees parlement over IJzeren Rijn
De discussies over de reactivering van de historische spoorlijn IJzeren Rijn tussen Antwerpen en Duisburg hebben het Europees Parlement in Straatsburg bereikt. Drie groene partijen in dat parlement hebben schriftelijke vragen over de grensoverschrijdende ... Download PDF (54,8kb)
 
27-03-2008
Weinig hobbels voor IJzeren Rijn
 
15-03-2008
Weert zet in op tunnel
Er moet een tunnel van vijf tot zeven kilometer onder Weert komen tegen de overlast van treinen bij ingebruikname van de goederenspoorlijn de IJzeren Rijn. Dat heeft de Weerter verkeerswethouder Anton Kirkels (VVD) laten doorschemeren ... Download PDF (82,1kb)
 
15-03-2008
Nog geen besluit in Staten over motie IJzeren Rijn
Provinciale Staten van Limburg hebben gisteren nog geen uitspraak gedaan over de gezamelijke motie van Groenlinks, de Duitse Grunen en de Belgische milieupartijen Groen! en Ecolo ... Download PDF (49,4kb)
 
14-03-2008
Duitse versie IJzeren Rijn scoort goed
Een Duits alternatief voor (een deel van) het historische trace van de goederenspoorlijn IJzeren Rijn gooit hoge ogen ... Download PDF (83,7kb)
 
16-02-2008
Milieufederatie Natuur dupe van spoor langs N280
De Limburgse Milieufederatie zal zich met alle mogelijke middelen verzetten tegen aanleg van de IJzeren Rijn parralel aan de N280 richting Duitsland. Ook andere ontwikkelingen die lijden tot "verromeling" langs de nieuwe A73 Zuid zullen op verzet van de koepel van milieuclubs stuiten ...
Download PDF (58,6kb)
 
30-01-2008
Prorail spoorlijn Budel-Weert tijdelijk in gebruik
Omwonende van het stukje IJzeren Rijn tussen Budel en Weert moeten er rekening mee houden dat tot half mei goederentreinen gaan rijden over dat stukje spoor. Dat heeft Spoorwegbeheerder Prorail laten weten ...
Download PDF (61,3kb)
 
28-12-2007
Studie dubbele Maaslijn
De Maaslijn tussen Venlo en Roermond zou een dubble spoor moeten krijgen om Venlo flink te laten profiteren van de komst van de IJzeren Rijn. Goederentreinen uit de Antwerpse haven kunnen dan via een nieuwe bocht ten noorden van Roermond, doorrijden naar Venlo ... Download PDF (720kb)
 
07-12-2007
Belgen achter Duitse studie
Belgie is bereid mee te werken aan een onderzoek naar een alternatieve route voor het historische trace van de IJzeren Rijn ...
Download PDF (70,9kb)
 
31-10-2007
Trein reed over stuk IJzeren Rijn
De gemeente Roermond heeft bij spoorwegbeheerder Prorailopheldering geeist over treinverkeer over een afgesloten stuk spoor van het IJzeren Rijntrace dwars door de stad ... Download PDF (48,4 kb)
 
18-05-2007
Wallonië vindt IJzeren Rijn "weggegooid geld"
De Waalse regering kant zich in een advies aan de Nederlandse provincie Limburg vierkant tegen de heropening van de IJzeren Rijn. Investeren in de historische treinverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied is volgens de Waalse regering "weggegooid geld" ... lees meer
 

20-04-2007
Belgen gaan dagelijks rijden op IJzeren Rijn
De Belgische spoorwegen gaan binnenkort met een flink aantal goederentreinen rijden op een deel van de IJzeren Rijn, de historische railverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings bevestigt dat er aanvragen liggen, waardoor er ... lees meer
 
20-04-2007
Werkgroep legt strijdbijl nog niet neer
Zeven goederentreinen per dag op vijftien meter van je woonkamer. Zoals het ernaar uitziet wordt dat de dagelijkse realiteit voor Marian Scheffers. Minister Eurlings kondigde woensdag in een overleg met de Tweede Kamer aan dat België dat aantal over het spoor - de IJzeren Rijn - mag laten rijden. Vanzelfsprekend zien de buurtbewoners uit Budel-Schoot die aan het spoor wonen, dat helemaal ... lees meer
 
19-04-2007
Zeven treinen per dag over IJzeren Rijn
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat is huiverig voor onderzoek naar alternatieven voor IJzeren Rijn ... lees meer
 
19-04-2007
Geen studie ander tracé IJzeren Rijn
Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat verwacht dat een onderzoek naar alternatieven voor de IJzeren Rijn, de historische spoorlijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied, niet goed valt in België. In de Tweede Kamer wil een meerderheid van CDA, PvdA en SP kijken naar een ander tracé voor het Nederlandse deel van deze goederenlijn. De SP wil een onderzoek zelfs met een motie afdwingen, bleek ... lees meer
 
18-04-2007
Samenverwerkingsverband IJzeren Rijn biedt petitie aan leden Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat
Voorzitter Gerard IJff van het Samenwerkingsverband IJzeren RijnMidden-Limburg, tevens wethouder van Roermond, heeft aan de leden van de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat een petitie aangeboden. Van de delegatie maakten onder anderen deel uit verkeerswethouder Anton Kirkels ... lees meer
 
07-03-2007
IJzeren Rijn standpunt Provincies komt in coalitieakkoorden Staten
Kandidaten van vrijwel alle politieke partijen die woensdag 7 maart meedingen voor een zetel in de Provinciale Staten van Noord-Brabant en Limburg hebben tijdens het debat in Budel over de IJzeren Rijn toegezegd na de verkiezingen in de nieuwe Provinciale Staten met een motie te komen over de IJzeren Rijn ... lees meer
 
25-01-2007
Over een week is IJzeren Rijn klaar
Nog een week en dan kunnen er weer goederentreinen rijden over een omstreden gedeelte van de IJzeren Rijn. Minister Veerman (Natuurbeheer) ziet geen wettelijke mogelijkheden om de bijna afgeronde onderhoudswerkzaamheden tussen de Belgische grens en Weert alsnog stil te leggen. Een meerderheid in de Tweede Kamer had de demissionair bewindsman daartoe gisteren ... lees meer
 
20-12-2006
Minister smeekt baanvak Budel-Weert te openen
Tekst volgt ... lees meer
 
20-12-2006
Smeekbede Peijs bij aanbieding petitie
“Het wordt hoog tijd om eens met mijn collega ministers van Duitsland en België om de tafel te gaan zitten want de Belgen spreken tegen mijn Duitse collega in Nord Rhein Westfalen niet de waarheid”, stelt demissionair verkeersminister Karla Peijs. Burgemeester Jacques Niederer van Weert overhandigde afgelopen donderdag meer dan 30.000 protesthandtekeningen aan minister Peijs tegen een sobere uitvoering van de IJzeren Rijn op Belgisch en Nederlands grondgebied ... lees meer
 
22-11-2006
30.000 handtekeningen
Met verwijzing naar de bijbel vond er tijdens het politieke debat in Weert over de IJzeren Rijn een ‘wonderbaarlijke vermenigvuldiging’ plaats. De actie ‘Ik lig wakker van de IJzeren Rijn’ heeft de voorbije weken 9.000 handtekeningen opgeleverd. Maar Weerts burgemeester Jacques Niederer kreeg tot zichtbaar genoegen daar bovenop nog eens bijna 22.000 handtekeningen in de schoot geworpen die door milieubewegingen zijn ingezameld ... lees meer
22-11-2006
Kamerleden in ‘Pact van Weert’ tegen IJzeren Rijn
Applaus , boe geroep en lachsalvo’s wisselen elkaar met regelmaat af tijdens het politiek debat over de IJzeren Rijn. In een bomvolle Academie voor Muziek en Dans in Weert moeten de Tweede Kamerleden Jos Hessels (CDA), Lia Roefs (PvdA), Frans Weekers (VVD), Arda Gerkens (SP) en het Eerste Kamerlid Tof Thissen (GroenLinks) en het kandidaat-Kamerlid Paul Wessels van D66 kleur bekennen. Bezoekers die geen plaats meer weten te bemachtigen in de zaal, kunnen in een aangrenzende ruimte ... lees meer
 
22-11-2006
ProRail: “Minister Peijs komt in lastig parket”
“Not now, not ever, never”, zo spraken 2e Kamerleden van zes verschillende politieke partijen zich tijdens een politiek debat in Weert unaniem uit tegen een ingebruikneming van het historisch tracé IJzeren Rijn voor goederenvervoer. De zes Kamerfracties van CDA, VVD, PvdA, SP, Groenlinks en D66 hebben het voorbije weekend een spoedbrief naar minister Karla Peijs gestuurd. Daarin vragen zij de minister ... lees meer
15-11-2006
“Weert bereikt niets met geruzie over IJzeren Rijn”
“Als die treinen straks door Weert rijden, heeft Weert dat helemaal aan zichzelf te danken. Want Weert kan alleen maar ruzie maken en weigert samen te werken”, zegt Mat Vestjens (VVD) als gedeputeerde van de Provincie Limburg. Hij heeft het over de IJzeren Rijn ... lees meer
 
15-11-2006
“IJzeren Rijn komt er nooit”
“De IJzeren Rijn komt er nooit”, zegt het CDA-kamerlid Jos Hessels. In zijn ogen is het meest voor de hand liggende alternatief een spoorlijn van Genk naar Sittard, de zogeheten Fenixlijn. Een deel ligt er al. Het CDA Tweede Kamerlid Jos Hessels is ook lid van het Benelux parlement en praat daar regelmatig met zijn Belgische collega’s over de alternatieve Fenixlijn. “Daar zegt zelfs de Milieufederatie ... lees meer
 
08-11-2006
Debat met Kamerleden over dossier IJzeren Rijn
De gemeenten Cranendonck, Weert, Heythuysen en Haelen organiseren maandag 13 november een politiek debat rond het thema IJzeren Rijn in de Academie voor Muziek en Dans, Beekstraat 27 Weert. Van 19.30 tot 21.30 uur. Het debat vindt plaats onder het motto ‘Kleur bekennen’ en heeft als doel de inwoners van Brabant en Limburg vóór de Tweede Kamerverkiezingen op woensdag 22 november ... lees meer
 
25-10-2006
Touwtrekken om een spoorlijn
artikel Trouw 25 oktober 2006 ... Download PDF (1164 kb)
 
18-10-2006
Balkenende en Peijs eens over IJzeren Rijn
Premier Balkenende heeft op 2 oktober in het Belgische Hasselt op geen enkele wijze gezinspeeld op een tijdelijke en beperkte ingebruikname van de IJzeren Rijn. “Ik heb in Hasselt geen toezeggingen gedaan noch verwachtingen gewekt”, stelt de minister ... lees meer
 
18-10-2006
Gemeenten tegen sombere uitvoering IJzeren Rijn LvW
Tekst volgt nog... lees meer
 
11-10-2006
IJzeren Rijn laat de huizen schudden
De hinder van trillingen onder woonhuizen langs de IJzeren Rijn zal bij een heropening van deze spoorlijn aanzienlijk toenemen. De gemiddelde afstand van ondergrondse trillingen vanaf het spoor groeit van 20 meter nu naar 100 meter straks ... lees meer
 
11-10-2006

Balkenende zaait verwarring
De fracties van PvdA en VVD in de Tweede Kamer willen zo snel mogelijk uitleg over de toezegging van premier Balkenende om een tijdelijk en beperkt gebruik van het historisch tracé van de IJzeren Rijn ... lees meer

11-10-2006

IJzeren Rijn brengt regio geen voordelen
De economische effecten voor de regio bij een reactivering van de IJzeren Rijn zijn minimaal zo blijkt uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel. De reactivering van de IJzeren Rijn veroorzaakt voor de regio alleen maar overlast ... lees meer

04-10-2006

Nieuwe ‘Oude IJzeren Rijn’
Bij de scheiding van België en Nederland in 1839 is in het ‘Scheidingsverdrag’ opgenomen dat België recht heeft op een vrije doorgang door Nederland naar het Duitse Ruhrgebied. Dit is uitgewerkt in het ‘IJzeren Rijn Verdrag’ van 1873 ... lees meer

04-10-2006

Premier mengt zich in discussie IJzeren Rijn
De toezegging van premier Balkenende aan België om toch te kijken naar de het tijdelijk gebruik van het historische tracé van de IJzeren Rijn heeft in de Tweede Kamer voor de nodig ophef gezorgd. Zowel PvdA als VVD heeft gisteren in de Kamer de premier om tekst en uitleg gevraagd ... lees meer

01-10-2006

artikel IJzeren Rijn wijkkrant graswinkel
De IJzeren Rijn is de historische spoorverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. De Belgische overheid wil de IJzeren Rijn opnieuw in gebruik nemen. Zeven gemeenten vinden dit onaanvaardbaar. Het traject loopt immers dwars door de woonkernen van de Nederlandse gemeenten Weert, Cranendonck, Heythuysen en Haelen en de Belgische gemeenten ... lees meer

29-09-2006

CDU tegen hergebruik tracé IJzeren Rijn
De christendemocraten de Duitse deelstaat in Noord-Rijn Westfalen zien niets in plannen voor het hergebruik van het historisch tracé van de IJzeren Rijn. Dat hebben ze deze week laten weten tijdens een overleg van CDU-bestuurders met de directie van de Duitse spoorwegen. Als de spoorlijn desondanks ... lees meer

27-09-2006

Campagne "Wakker van de IJzeren Rijn
De Schipholbrand en het aftreden van twee ministers en een burgemeester hebben de voorbije week op pijnlijke wijze aangetoond wat de menselijke en politieke gevolgen kunnen zijn als overheidsorganen zelf hun eigen regels aan de laars lappen ... lees meer

20-09-2006

De IJzeren Rijn ontspoort!
De gemeenten Overpelt, Neerpelt, Hamont-Achel, Cranendonck, Weert, Heythuysen en Haelen vormen één front om hun inwoners en nationale overheden en instanties wakker te schudden voor de gevaren van een onverantwoorde reactivering van de IJzeren Rijn ... lees meer

20-09-2006
IJzeren Rijn kan ramp zijn
De gemeenten Overpelt, Neerpelt, Hamont-Achel, Cranendonck, Weert, Heythuysen en Haelen zullen zich enorme inspanningen moeten getroosten om de leefbaarheid voor hun inwoners te garanderen als de IJzeren Rijn over enkele jaren wordt heropend ... lees meer
 
13-04-2005
Wie is de baas over de IJzeren Rijn
Met de Betuwelijn kreeg de Rotterdamse haven een hoogwaardige, maar overbodige spoorverbinding met het Duitse achterland. De besluitvorming over de Betuwelijn verliep slecht... Download PDF
 

Print paginaPrint pagina
Naar bovenNaar boven